Sunday 3 February 2013

Ukens frokoster uke 5 / Week 5 in breakfasts


Denne ukens frokoster har vært en god miks av superhelter, kunst og måltider inspirert av håpet om at våren kommer snart. 

This week's breakfast have been a good mix of superheros, art and meals inspired by the hope that Spring will come soon. 

Source: http://www.mycomicshop.com/
De to superheltene jeg laget var Hulken og Batman. Den første ble laget med budskapet at å spise frokost kan gjøre deg sterk, mens idéen til den siste kom mens jeg skjærte ut en skive for å lage en ku. Veldig tilfeldig, jeg vet! Spesielt Batman var populær, så hvem vet om kanskje flere superfolk dukker opp i frokostene mine... 

The two superheroes featured were the incredible Hulk and Batman. The former was made to signal that eating breakfast can make you strong, while the latter just appeared as an idea after I'd cut a piece of bread to make a cow. Quite random, I know! Especially Batman was popular, so who knows if more super people will appear in my breakfasts... 

Source: http://www.flickr.com/photos/balsamia/2620294301/ 
På tirsdag la jeg ut en ny kunstbrødskive, denne gangen det verdenskjente Skriket av den norske kunstneren Edvard Munch. I 2013 har det gått 150 år siden han ble født, og jeg vil være med i feiringen ved å lage en serie Munchskiver. Jeg skrev mer om dette i mitt siste innlegg. Andre matkunstnere har også laget versjoner av Skrik, du kan se et eksempel ovenfor, en morsom iskremtallerken av den mystiske Balsamia.  

On Tuesday I posted a new entry in the Art Toast Project, the world famous Scream by Norwegian artist Edvard Munch. In 2013, it has been 150 years since his birth and I will participate in the celebration by making a series of Munch toasts throughout the year. I wrote more about this in my last post. Other food artists have done versions of the Scream too, as you can see an example of above - a funny ice cream plate by the mysterious Balsamia.  


På onsdag passerte jeg nok en milepæl på Instagram, over 50 000 følgere. Jeg er veldig takknemlig for støtten dere gir meg! På torsdag laget jeg drueblomster og viste frem min første video på den nye sosiale tjenesten Vine der man deler videoer på opp til 6 sekunder. Den første videoen kan sees her. Jeg har nå lagt ut et par videoer til, og vil fortsette med ujevne mellomrom. Morsomt å se hvordan maten tar form synes jeg.  

On Wednesday I hit another milestone on my Instagram account, over 50 000 followers. I'm so grateful for your support! On Thursday I made grape flowers and showed you my first video on the new social app Vine where you share short videos, max 6 seconds. The first post can be viewed here. I added a couple of videoes more, and will continue with uneven intervals. It's fun to see how the food takes shape I think. 


Både "gulrøttene" mine av papaya og kiwi på lørdag og murmeldyret på søndag ble laget med den forhåpentligvis kommende vårsesongen i tankene. 2. februar feires som "Groundhog Day" i USA og Canada. Det sentrale poenget er å finne ut om våren vil komme tidlig et år. Måten man sjekker dette er ved å se om et murmeldyr kan se skyggen sin når det kommer ut av hiet sitt på denne dagen. Hvis det er overskyet og skyggen ikke er synlig, kommer våren tidlig. Dersom det derimot er sol og skyggen vises, må man vente ytterligere 6 uker før vinteren forsvinner. Den meteorologiske nøyaktigheten til metoden er noe omdiskutert, men the Washington Post meldte at våren er rett rundt hjørnet i følge  "Punxsutawney Phil", et av de mest kjente murmeldyrene. Feiringen i nettopp Punxsutawney i Pennsylvania er spesielt velkjent, og har blitt foreviggjort i filmen "Groundhog Day" fra 1993. Se Bill Murray som kidnapper murmeldyret i videoen over. 

Both my papaya kiwi carrots on Saturday and the groundhog on Sunday were made with the oncoming Spring season in mind. February 2nd is celebrated as Groundhog Day in the USA and Canada. The central clue is to determine whether Spring will come early in a given year. The way to figure this out is to check whether a groundhog can see its shadow when it emerges from its burrow on this day. If it's cloudy and the groundhog cannot see its shadow, then Spring will come early. However, if it's sunny and shadow is visible, we'll have to wait another 6 weeks before Winter lets go. The meteorological accuracy of the method is somewhat disputed but the Washington Post reported that spring is around the corner according to "Punxsutawney Phil", one of the most famous groundhogs. The celebrations in the smalltown Punxsutawney in Pennsylvania are particularly well known, and have been immortalized in the 1993 movie titled "Groundhog Day". See Bill Murray kidnapping the groundhog in the video above. 

Have a great week ahead!

Love, 
Ida

3 comments:

  1. Absolutely stunning! I love the scream!! Well done! Lots of Love!
    Maria

    ReplyDelete
  2. Hva bruker du til svartfargen på batman (og andre svarte steder..tenker detaljene i svart)
    Fantastisk gøye ting du lager. Trenger inspirasjon for å gjøre maten gøy for min lille datter og kom over bloggen. Kommer til å følge deg videre :-)

    ReplyDelete